Kritika bez konfliktu

Vrba pro tebe
Vrba pro tebe

Jak dosáhnout svého a zároveň motivovat dítě, aby žádoucí chování opakovalo a nežádoucí nikoli?

Snáze se to řekne než udělá. Cesta existuje a je vcelku jednoduchá.

Pomůže vědět jak dosáhnout nějaké akce (výkonu). Ten je kombinací motivace, znalosti a dovednosti.

Dítě musí vědět co má udělat (znalost), jak to má udělat (dovednost) a chtít to udělat (motivace).

Když tohle dětem poskytneme, budou fungovat jako hodinky.

Krásná teorie a teď jak na to v reálném životě plném shonu, povinností, stresu, napětí atd. Pro zjednodušení vysvětlím na praktickém příkladu.

Situace: předškolní dítě při jídle drobí na stůl mimo talíř

Co nefunguje:

Záporná instrukce:          Nedrob!

Hodnocení:                     Jíš jako čuně!

Proč?:                             Proč jsou všude drobky?

Co funguje:

Popis                  popíši co dítě dělá – vidím, že na stole jsou všude drobečky

Vnímání             popíši své emoce – mrzí mě to, protože pak musím ten stůl uklízet

Cíl                      popíši co potřebuji jinak a požádám o to (nemusí být monolog můžeme vymyslet spolu s dítětem).

potřebovala bych, abys drobila jen na ten talířek, který máš před sebou (volím reálný cíl, nechci, aby

nedrobila, protože to nemá šanci na úspěch)

Cílem je dohoda. Dohoda není slib – ‚Já už to příště neudělám‘, ale je to systémové opatření – co udělám příště jinak, aby byl výsledek jiný. Čím je dítě menší, tím více mu pomáháme vymýšlet způsoby jak cíle dosáhnout, můžeme nabízet varianty atd.

Vracím se zpět k úvodu -> Popisem získává dítě znalost a cílem dovednost.

A teď to důležité. Rodič musí dítě přistihnout jakmile věc udělá podle dohody nebo je vidět aspoň snaha. A pořádně pochválit. Tak dítě získává motivaci.

PVC je pro všechny věkové kategorie, krásně funguje i mezi příbuznými ;o)

Pro inspiraci příklad s dospívajícím dítětem.

Situace: Chci, aby mi dcera napsala, že v pořádku dorazila na tréning. Vždy zapomene.

P – nedalas mi vědět, že jsi dorazila na tréning.

V – je mi to líto a štve mě to, protože jsem o tebe měla strach, jestli se ti něco nestalo.

C – jak by to šlo udělat, abys mi dávala vědět a nezapomněla (např. klidně si nařiď budík 10min před začátkem tréningu, že mi máš napsat)

Je vážně kouzelné jak tahle metoda funguje. A jako bonus je super, že děti tento způsob jednání automaticky přebírají a používají. Mají s tím velký úspěch. I u rodičů, kterým PVC vracejí kdykoli to jde :o)))

Velké díky úžasné lektorce a hlavně fantastické ženě Hance Levové, která mi touto metodou obohatila život.

© 2021VrbaProTebe  I  Made in Karlín  I  Marketing Studio  I  Ochrana osobních údajů